Archive Blog Archives

Komedianten – Hugo Claus

Het publiek is er getuige van hoe de liefdesscène die zij moeten instuderen de acteurs herinnert aan de verliefde waanzin die zij eerder voor elkaar voelden. In een vermenging van spel en ernst, wensen de beide spelers elkaar de verschrikkelijkste, de geestigste en de ontroerendste dingen toe. Ze weten zelf niet meer wat ze voelen en wat het verschil is tussen spelen en niet-spelen. Dit werkt voor de acteurs en het publiek tegelijk humoristisch, verwarrend en verhelderend.

Jazz in Arnhem: Hermine Deurloo

Hermine Deurloo
Hermine Deurloo begon ooit als saxofoniste in het Willem Breuker Kollektief, maar stapte later over naar de mondharmonica. Dat leverde haar nationale bekendheid op, want haar spel is fenomenaal. Haar grote voorbeeld is Toots Thielemans en het concert vanavond is dan ook een ode aan de in 2016 overleden Belgische meester.
Hermine treedt op met Mike Boddé (piano) en Frans van der Hoeven (bas).

Reserveren: www.jazzinarnhem.nl

Reprise Uniek Fado-concert Henriquinha Maria (Hendriktje Ruiter) en haar begeleidingsgroep

“De Nederlandse met de Portugese ziel”  
 
Zo wordt Henriquinha Maria aangekondigd als ze in Lissabon in één van haar favoriete restaurants de fado zingt. Dat zij de fado’s met zo’n grote intensiteit kan overbrengen op bezoekers vanuit alle landen ter wereld, in Alfama, dè fado wijk van Lissabon, is werkelijk uniek te noemen.  “Je bent geen fadista omdat je het wilt zijn, je bent fadista omdat je zo geboren wordt”, dat is toch wel heel opmerkelijk voor een Groningse!
 
Henriquinha/Hendriktje ervaart de fado als de meest pure muziekvorm die ze tot nu toe heeft beoefend, klassiek, pop, jazz, Franse chansons, eigen composities; in de fado lijkt alles samen te komen. Het zingen van een fado lijkt op een bezwering, het betekent meer dan alleen het uitvoeren van een lied, en deze ervaring brengt eigenlijk een niet nader te beschrijven geluk met zich mee, dat ze graag wil delen met iedereen die hart heeft voor de warmte van de ‘Saudade’, het zuidelijk temperament en de liefde voor de klanken van de zachtjes ‘huilende gitaren’.

Hendriktje Ruiter is natuurlijk geen naam voor een fadista, dus in Portugal heet ze Henriquinha Maria. Deze naam is hard op weg om door het hele land bekend te worden, want ze deed o.a  mee aan het onderdeel ‘Grande Prémio Nacional do Fado‘ van het televisieprogramma ‘Há tarde‘ van de publieke zender RTP1. Daar heeft ze het zo goed gedaan dat ze als één van drie overgebleven fadistas, mee mocht doen in de halve finale. Inderdaad een bijzondere prestatie voor een Groningse!
 
Ze wordt tijdens het concert begeleid door:
Daniël Raposo – Guitarra Portuguesa
Hans van Gelderen – Klassiek gitaar
Felix Hildenbrand – Contrabas
 

Poolsinger meets friends

Met een voor iedere gelegenheid aangepast volume, speelt het ensemble POOLSINGER & Friends herkenbare, maar tegenwoordig niet vaak gehoorde, singer-songwriter-muziek en easy-rock uit de ’70’s.

Met een repertoire van onder andere; Gordon Lightfoot, Tim Hardin, David Crosby, Jerry Jeff Walker en Joni Mitchell. Van Tom Petty tot Daniel Lanois, van J.J.Cale tot Cesaria Evora, worden alleen maar prachtige composities vertolkt, muziek die wegens te weinig aandacht in de vergetelheid dreigen te raken, terwijl ze voor velen toch zulke mooie herinneringen oproepen.

In het algemeen speelt Poolsinger semi-akoestisch, zowel tijdens huiskamer-concerten, op culturele podia als in kleine theaters. Instrumenten als hammond orgel, bouzouki, contrabas en akoestische gitaren geven het geheel een intieme en warme sfeer.

Marjo Schenk lead vocal & acoustic guitar
Carel van Rijn double bass & vocal
Willem Brink electric and acoustic guitars, bouzouki & vocal
Gert Elfering keyboards, hammond & piano
George van Heeteringen percussion & drums

Elvida van Rijn

Inspiratieavond Maya wijsheid: Wat brengt 2018 – Elvira van Rijn

De Maya cultuur wordt gezien als de hoogst ontwikkelde beschaving die Midden-Amerika heeft gekend. Hun onvoorstelbaar precieze kalenders kunnen we in deze tijd nog steeds gebruiken als kompas in ons dagelijks leven. Deze avond werpt Elvira van Rijn een blik vooruit op het nieuwe jaar. Hoe kunnen we de Tzolkin kalender gebruiken als kompas voor 2018? 
2018 is het jaar van de uitnodiging om de nieuwe cyclus van 13 jaar die in 2017 is ingezet te vervolgen.
Op 1 januari 2017 begon het jaar waarin we mochten ontdekken dat we meer ons hart mogen volgen, trouw zijn aan onszelf. Dat we juist daardoor dienstbaar zijn aan de wereld. 2017 is ook het jaar waarin we worden geconfronteerd met het verleden zodat we met een schone lei de toekomst tegemoet kunnen gaan.
In 2018 worden we uitgenodigd om de dingen nog meer op onze eigen unieke manier te gaan doen, nog meer naar onze intuïtie te luisteren en met hart en ziel ons pad vervolgen.
Elvira vertelt aan de hand van het Jaarprofiel 2018 dat voor de lezing gratis beschikbaar zal komen hoe de Tzolkin kalender ons hierbij ondersteunt. Deze avond kijken we naar het grote plaatje van onze ontwikkeling als mensheid door de jaren heen en krijg je praktische tips en handvatten voor het nieuwe jaar.
Elvira van Rijn (1967) “Mijn bedrijf Maya wijsheid is ontstaan vanuit mijn passie voor de Tzolkin kalender en mijn wens om mensen bewust maken van hun kwaliteiten en drijfveren. Ik reik praktische handvatten aan om elke dag vanuit eigen kracht te leven, groeien en creëren.” Elvira is auteur van drie Maya wijsheid boeken en co-auteur van de Maya wijsheid creatie-kaarten.
www.mayawijsheid.nl

reserveren: www.spiritueelcafearnhem.nl

Alliance Francaise – “LES BELLES SOEURS”, une comédie de Eric Assous, mise en scène par François Gaubert.

“LES BELLES SOEURS”, une comédie de Eric Assous, mise en scène par François Gaubert.
Quand on épouse un homme, on épouse aussi…
Les belles-soeurs…
Les Belles-Sœurs d’Eric Assous nous fait les témoins indiscrets d’une pendaison de crémaillère qui va dégénérer.
L’informaticien Francky, et Nicole la ménagère popote s’installent à la campagne et ont invité les deux demi-frères de Francky (Yvan et David) et … leurs épouses (Mathilde et Christelle).
Nicole a pris l’initiative d’inviter également Talia, la secrétaire de son mari. La venue de cette jeune femme sème le trouble et l’inquiétude des trois frères…
Si les hommes sont soudés par une solide affection, ces dames n’ont pas grand-chose en commun.
Mathilde, l’intello acide mariée à l’avocat Yvan, râle sans vergogne sur le fait de devoir se farcir une réunion familiale.
Christelle et ses vêtements de marque mènent à la baguette David le débonnaire dentiste.
L’irruption de Talia va mettre le feu aux poudres et faire exploser des années de silence et de bienséantes convenances. Le dîner de famille vire au jeu de massacre. Chaque phrase alimente la suspicion, les hommes s’ embourbent…

In het kort in het Nederlands: Toneelstuk in het Frans, ‘’Les belles soeurs’’ (De schoonzussen), een komedie van Eric Assous gespeeld door GEST
Francky en Nicole installeren zich op het platteland en hebben de twee broers van Francky met hun echtgenoten uitgenodigd voor de inwijding van het huis. Nicole heeft ook Talia uitgenodigd, de secretaresse van haar man. De komst van deze jonge dame zaait onrust en verwarring…

Reserveren: arnhem@afpb.nl of 026-33 33 795

 

Jazz in Arnhem: Pierre Courbois Qwintett

Pierre Courbois Qwintett
De Arnhemse drummer is sinds jaar en dag een van de vaandeldragers van de Nederlandse jazz met zowel nationale als internationale erkenning. Inmiddels staat hij al meer dan 57 jaar op de planken. In 2015 werd hij 75 jaar en viert dit met een uitgebreid tournee langs de Europese podia. Dit zal misschien zijn laatste grote tournee zijn, dus …..MIS DIT NIET!
Slechts weinig drummers zijn in staat melodische en ritmisch interessante geïmproviseerde muziek te componeren.  Voeg hierbij de karakteristieke speelstijl van de deelnemende musici en het wordt snel duidelijk, dat het op dit concert om een uitzonderlijk ensemble gaat.
Voor deze tour bestaat het Qwintett uit:
Pierre Courbois: drums en compositie, Niko Langenhuijsen: piiano, Egon Kracht: contrabas

Reserveren: www.jazzinarnhem.nl

Helen Botman – I Sing

‘I SING’ VAN HELEN BOTMAN:

HARTSTOCHT EN AVONTUUR

Helen Botman heeft een stem die je nooit meer vergeet. Hartstochtelijk, verleidelijk, dromerig en expressief. Hoor je haar voor het eerst, dan vraag je je af: waarom nu pas? Maar wie haar al kende, heeft op dit programma gewacht. Helen Botman treedt eindelijk solo naar voren, met een prachtige verzameling songs van eigen hand, die ondubbelzinnig bewijzen wat ze in de titelsong kort maar krachtig verklaart: ‘I Sing’.

De muziek: een mix van folk, pop en jazz

World of Ludique: Zarah – Zonde van de liefde

World of LUDIQUE! ZARAH , Zonde van de Liefde Spel en zang: Gerald Drent en Martijn Mulders Muzikale leiding: Paul Tijink Op 15 maart 1907 om 22:16 uur werd er een bijzonder meisje geboren. Zij zou uitgroeien tot de grootste filmster die de Duitse UFA ooit gekend heeft: de Zweedse actrice en zangeres Zarah Leander. In het jaar dat zij haar 110e verjaardag zou hebben gevierd brengt World of LUDIQUE! met de reprise van hun eigentijdse muziektheatervoorstelling ‘ZARAH, Zonde van de Liefde’ een groots en uniek eerbetoon aan haar muziek en haar leven. Een ode welk reeds te zien was in theaters in binnen- en buitenland, in steden als Amsterdam, Delft, Antwerpen, Berlijn en Wenen, en met meerdere prijzen werd onderscheiden, waaronder de Publieksprijs tijdens het DELFT FRINGE FESTIVAL in 2016. Geliefd, gelauwerd en omstreden; een verhaal dat u tot in het hart zal raken. Een loflied aan de universele boodschap van de liefde en Zarah Leanders muziek in het bijzonder. Een ware inspiratiebron met zijn prachtige melodieën, poëtische en dubbelzinnige teksten, maar bovenal zijn blijvende actualiteit, een boodschap van liefde die houvast biedt en u even de ook nu vaak roerige tijden doet vergeten. Theatermakers Gerald Drent, Martijn Mulders en meesterpianist Paul Tijink nemen u mee op een wonderlijke reis door haar veelbewogen leven. Laat uw oor en oog gestreeld worden door de glamour, melodieën en beelden van toen, in het heden beleefd en gezongen door deze twee jonge heren. Pers en publiek loven de eigenzinnige theatraliteit, de androgyne verschijningen en de muzikale bewerkingen waarin de warme bas-baritonstem van Gerald Drent en Martijn Mulders’ heldere, lyrische tenorstem samensmelten en u mee terug nemen naar de gloriedagen van het Duitse Chanson, in de kracht van het nu.